Budoucnost neziskového sektoru: automatizace a sdílená práce
CRM systém Salesforce nebo jiná technologie zvýší kontrolu nad daty, zlepší práci v týmu. Díky automatizaci strávíte více času s lidmi a méně s excelem.
Jak a proč přejít na CRM systém
Pandemie COVID-19 nás dostala do virtuálního prostoru. Ať jsme chtěli, nebo ne. Semináře, charitativní akce, pracovní porady. Aktivity, které jsme si online nedokázali představit. Neziskovky si osvojily mnoho digitálních nástrojů a nezřídka přišla řeč i na CRM systém. Možná o nějakém customer relationship management systému uvažujete i vy. Co od něj čekat?
Technologie pro lidi
Technologie šetří čas automatickými procesy a sdílenou prací. Ten pak vrhnete jinam. Třeba se dáte do přímé práce nebo si užijete dlouhodobé plánování.
Jediný systém umožní:
- Sdílení dat
- Programový/projektový management
- Online fundraising
- Přihlašování na kurzy
- E-shopy
- Práci na dálku
CRM systém sdruží data, funkcionality a aplikace, se kterými neziskovka pracuje. Data a procesy přehledně uspořádané na jednom místě zvýší efektivitu a produktivitu práce. Ač se zdá, že jde o změnu technickou, posune se i myšlení. Kolegové musí mít chuť naučit se novou věc, vůli k týmové práci a pečlivost. Zajet nový způsob práce určitě vyžaduje jisté úsilí, ale s výhledem na klidnější, systematičtější práci v budoucnu to tolik nebolí. Komu vyhovovalo trávit víc času s excelem než s lidmi?
Jaké vás čekají změny?
Zpravidla jde o přesun do online prostoru, protože celá věc většinou funguje v cloudu. K datům přistupujete z jakéhokoliv počítače, nezabírají kapacitu vašeho PC, zároveň musíte dodržovat základní principy bezpečnosti. Před zavedením systému vás čeká revize kontaktů a stavu databáze. Stávající databázi vyčistíte od starých dat a sjednotíte formát zadaných. Možná to je právě ten impuls, který jste vždycky potřebovali, abyste udělali pořádek. Možné integrace umožňují komplexní využití digitálních nástrojů: těch, které nejspíš využíváte, i nových.
Výběr: Spolu a konkrétně
Zvažte, zda máte pro přechod na CRM systém čas a pracovní sílu, a v neposlední řadě podporu vedení. V dalších měsících investujete jisté úsilí na přípravu, zavedení a zaučení. Podpora a chuť učit se novou věc výrazně pomůže úspěchu projektu.
Jak se na výběr připravit
Nejprve popište potřeby své organizace. Určitě se vám vyplatí zapojit do této fáze další osoby z týmu, ideálně všechny, kdo k tomu mají co říct. Začněte základními otázkami:
- Proč potřebujeme CRM systém?
- Co nám technologie přinese?
- Pro jakou oblast CRM potřebujeme? (Popřípadě sestavte žebříček jejich důležitosti.)
- Kdo bude se systémem pracovat?
- Jaké nástroje a aplikace využíváme? A jaké nám chybí?
V dalším kroku si ujasněte, jaké jsou vaše finanční možnosti: s investicemi do technologií se počítalo v rozpočtu nebo je na obzoru vhodný grant?
Checklist: Co by se mohlo hodit právě vám
- centralizovaná data
- vyhodnocení dat
- přehled o aktivitách
- snadnější získávání např. nových dárců
- zlepšení vztahů s dosavadními dárci / zákazníky
- automatizace práce
- integrace s e-mailovým klientem, bankou, e-shopem
- databáze kontaktů
- správa komunikace
- sdílené úkoly
- možnost ukládat soubory
- reporting, filtrování
- různé úrovně přístupů
- správa projektů, programů
- kalendář
- zálohy dat
- aktualizace (automatická)
- další rozvoj funkcionalit
Vsaďte na přívětivost, flexibilitu a podporu
Organizace si dnes mohou vybírat z široké nabídky. Čím se řídit při výběru?
Systém počítá s mnoha uživateli, proto na prvním místě jmenujme uživatelskou přívětivost. Intuitivní ovládání a přehlednost usnadní týmovou práci, v našich neziskovkách je vítaná česká či slovenská lokalizace. Na to navazuje míra a dostupnost podpory, a to jak prvotní při zaškolení, tak následné. Některé společnosti nabízejí také rozšiřující školení či webináře. K tomu patří i možnosti rozvoje: i v případě, že jste si jistí, že pro vás má smysl jen minimalistická verze systému, zeptejte se na možnosti rozšíření, která by u vás v budoucnu mohla nastat. Předejdete nutnosti měnit systém v případě, že později budete potřebovat sofistikovanější služby.
Vzhledem k omezeným finančním zdrojům hraje roli i cena zavedení systému. Zjistěte si, co všechno získáte v ceně při nasazení systému. Ptejte se také na harmonogram, aby vás délka spolupráce při zavádění systému nezaskočila. Využijete i přehled o tom, jaké všechny kroky je třeba při zavádění podniknout.
Pochopitelně si nezapomeňte ověřit důvěryhodnost poskytovatele či jaké je technické řešení, stabilita a bezpečnost systému.
Až to začne…
Pro zavádění novinky vyberte vhodnou dobu. Rozsáhlá implementace s velkým objemem různorodých dat může trvat i měsíce. Nepodceňte harmonogram, komunikujte se svým dodavatelem a označte si akci pro sebe – i v kolektivu – jako prioritní. Dostatek času si nechte na svá data: projděte je, vyčistěte a sjednoťte jejich formát.
Pověřte jednoho člověka coby „styčného důstojníka“. Ten si po celou dobu udrží přehled o dění, pohlídá termíny a celou věcí se do hloubky seznámí.
Zaměstnance v organizaci ale o průběhu informujte a některé kolegy můžete využít jako testery. IT oddělení při implementaci pomůže, ale nezapomeňte na vlastní uživatele aplikace, prostředí a funkce nastavujete pro ně.
Níže uvedené funkcionality se osvědčily a vřele doporučujeme je zahrnout do svých úvah:
- cloudové řešení (přístup z domova, z chytrého telefonu,…)
- správa kontaktů
- evidence darů, plateb
- správa aktivit, úkolů, dokumentů
- reporting
- kampaně
- integrace na banky
- integrace na Darujme.cz/Darujme.sk
- potvrzení o daru emailem
- integrace na emailový nástroj (Mailchimp, Smartemailin, Outlook, Gmail,…)
A také se vám mohou hodit další moduly:
- ARES/MERK
- SMS kampaně
- šablony (potvrzení o daru, darovací smlouvy)
- automatizace (poděkování za první dar, výročí prvního daru,…)
- složenky
- automatická správa kurzů a akcí
- direct debit
- GDPR
- Smartform (personalizace)
- Telefundraising