Salesforce: Připravte se! Digitální svět mění zvyky dárců

Výsledky nového výzkumu mezi dárci v Evropě

Salesforce CRM dlouhodobě sleduje trendy v dárcovství. Co je nového? Klesají příjmy z pravidelných darů, ale rostou jiné formy dárcovství. Nový výzkum 4 Trends Impacting Donor Engagement & Retention in Europe představuje postcovidový vývoj přímo na evropském kontinentě. My ho pro vás přečetli a shrnuli do následujících odstavců.

Pravidelní dárci drželi organizace v nejisté době

Během epidemie covidu-19 jsme si vyzkoušeli, co je to krizový management. Platilo to i v oblasti financí. Podle šetření mezi neziskovkami ale často pomohli sami podporovatelé. Pravidelné příspěvky posílali navzdory okolnostem a tak mnohé organizace nepříznivý čas překlenuly. Následný růst životních nákladů v souvislosti s dalšími událostmi ve světě ale dnes nutí řadu lidí přehodnotit, kolik a komu přispívají.

Co z této změny vyplývá pro neziskovky: je stále důležitější soustředit se na individuální komunikaci s dárcem. Klíčem k úspěchu je zajistit, aby dárce udělal s organizací dobrou zkušenost –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ ať už s její aktivitou, nebo s technickými záležitostmi kolem dárcovství. Neziskový sektor to ví: 75 % organizací na světě se soustřeďuje na dobrou dárcovskou zkušenost, protože udržet si stálé podporovatele chce pochopitelně každý.

Co neziskovkám radí Salesforce:

  • udělejte si pořádek v datech a vytvořte jednotný pohled na jednotlivce
  • připravte fundraisingovou strategii, která vychází z aktuálních dat a zjednoduší komunikaci s jednotlivými dárci
  • vyzkoušejte test digitální vyspělosti organizace a zlepšete, co můžete
  • absolvujte bezplatné vzdělávací moduly pro digitální marketing

Spíše jednorázově: výzkum Salesforce odhalil nový trend

Během krize přispívali příznivci neziskových aktivit čím dál častěji prostřednictvím digitálních technologií. Většina nových dárců poskytla jednorázové nebo nouzové dary a reagovala rychle a tam, kde byla potřeba nejvyšší. Získat pozornost v digitálním světě se dařilo relativně snadno a ve srovnání s jinými typy kampaní se tato cesta jevila jako levnější. Organizace však nemohly tolik spoléhat na to, že po prvním daru budou následovat další.

Salesforce přišel na to, že potřeby a přání potenciálních pravidelných dárců se liší podle toho, zda je fundraising oslovil offline prostřednictvím kontaktní nebo jiné kampaně, či na webu. Co přilákalo a co přidrží ty, kteří k vám přišli přes internetové linky? Odpověď na tuto otázku vám pomůže připravit se, aby jejich první dar nezůstal taky posledním. Poznávat digitální dárce se vyplatí, protože 7 z 10 dotazovaných dává přednost online dárcovství, ať už jde o jednorázové příspěvky, nebo trvalý příkaz. Výrazně také stoupla popularita platforem s ad hoc kampaněmi.

Co neziskovkám radí Salesforce:

  • podívejte se na organizaci očima svých příznivců
  • plně využijte možností CRM systému
  • zvolte datovou strategii založenou na poznávání nových a stávajících dárců
  • nastudujte si možnosti automatizace v nezisku

Digitální dárci ne vždy přejdou na pravidelné dárcovství

Neziskovky si s digitálním prostorem rozumí a mají výborné marketingové nápady. Přesto se ale hodně organizací potýká s konverzí dárců: nedaří se jim rekrutovat ze svých příznivců v digitálním světě pravidelné přispěvatele.

Důvod je nasnadě. Stali jsme se zkušenými obyvateli digitálního světa a čekáme sofistikovaný přístup i od pomáhajících organizací. Proto tyto potřebují chytře využívat data a analytiku pro personalizovanou komunikaci: automatizaci marketingu, obsah na míru, nebo dokonce umělou inteligenci.

Co neziskovkám radí Salesforce:

  • podívejte se na organizaci očima svých příznivců
  • myslete na dobrý pocit. Nastavte jednoduché automatické e-mailové zprávy, abyste udržovali vztah se svými příznivci, a informujte je, jak jste využili jejich dar
  • zkuste prediktivní analýzu a oslovte publikum na základě preferencí, zájmů nebo chování
  • naučte se spravovat dary a dárce na Fundraise with Nonprofit Cloud

Lidé, procesy a technologie se mění

Digitální svět se rychle mění a my musíme s ním. Úspěšná transformace ale neznamená jen vybrat správné nástroje, systém nebo strategii, ale zasvětit do toho všeho zaměstnance, nebo třeba i dobrovolníky. Pamatujte, že musíte své lidi vybavit, posílit a inspirovat, jinak zůstane investice do techniky a metod nevyužitá. Ostatně, pro neziskovky lidé vždycky zůstanou tím největším aktivem.

Co neziskovkám radí Salesforce:

  • zapojte své lidi do plánů na zefektivnění práce
  • zaveďte digitální nástroje, abyste ulehčili zaměstnancům od rutinní práce
  • automatizujte procesy a interakce ve prospěch dárců i fundraiserů
  • dejte čas na vzdělávání na Trailhead nebo jiných platformách

Závěrem

Salesforce nedělá jen průzkumy, ale hlavně nabízí řešení pro neziskový sektor: fundraising, správu dárců, klientů i nadační agendu. Pokud chcete získat kontrolu nad chodem neziskovky od evidence kontaktů přes e-mailing a kampaně až po reporty, kontaktujte ředitelku CRM pro neziskovky Petru Joklovou na office@crmproneziskovky.cz nebo telefonním čísle +420 731 140 399.