IT dobrovolnictví na vzestupu
aneb pomáhej tak, aby to mělo smysl
Dobrovolnictví patří k dobrému životu jednotlivce i komunity, to si dnes uvědomuje každý. Mnohé korporace počítají se sociální odpovědností a neváhají uvolnit své zaměstnance na určitý čas pro dobrovolnickou činnost. Aktivní lidi stále víc přitahuje zapojení do místní komunity tam, kde žijí, nebo chtějí využít své znalosti a talenty novými způsoby, třeba právě v oblasti IT.
Neziskovky patří mezi průkopníky a vizionáře, velmi rychle reagují na potřeby společnosti. Ve spojení s profesionály dokážou účinně měnit svět v lepší místo k životu, což dnes láká nejen mladé.
Pomáhám tím, v čem jsem nejlepší
I v ČR a SR lidé o dobrovolnictví víc mluví, vyhledávají ho a aktivně nabízejí. Také u nás firmy stále častěji umožňují svým zaměstnancům věnovat čas na projekty neziskovek, v rámci svých CSR programů. Smysluplně prožitého času totiž nikdy není dost.
Zatímco trendem porevolučních let byl manažer natírající lavičku v rámci benefiční akce, dnes se CSR oddělení soustředí na expertní dobrovolnictví, a tak dochází k přenosu znalostí a zkušeností do neziskového sektoru. „V tomto ohledu jsme byli průkopníky. Dnes už jde o trend: propojení ochoty pomáhat a vlastních zkušeností. Funguje to skvěle,“ říká Petra Joklová ze CRM pro neziskovky.
Jak se dostat do nezisku
Dobrovolníci se do neziskovek dostávají různými cestami. Vzniklo několik platforem, kde se nabídka setkává s poptávkou. Někoho zaujme konkrétní neziskovka a chce ji podpořit právě tím, co sám umí. Jinému pomůže tato cesta v profesním životě.
Pokud vás zaujme organizace, která dobrovolníky nehledá, nebojte se sami nabídnout. Mnohé ani nenapadne, že by se jim hodil právě člověk s vašimi zkušenostmi nebo dovednostmi.
Dobrovolnictví se ve vašem CV neztratí. Pomáhá při hledání nové práce. A když k pomoci využijete svých profesních dovedností, pak to platí dvojnásob. Konkrétně zkušenost se Salesforce v neziskovkách pomáhá dobrovolníkům profesionalizovat se, nebo dokonce získat novou práci.
Pomoc tou správnou mírou
Na začátku se mnozí dobrovolníci vrhnou do práce vší silou, nestačí ale svému vlastnímu tempu. Než se do toho dáte, uvědomte si, jaké jsou vaše časové možnosti. Když něco slíbíte, snažte se to dodržet a nespoléhat na to, že vám dobří lidé leccos odpustí. I na dobrovolníka se totiž spoléhají a věří, že svou práci dotáhnete do konce.
Když se objeví problém, mluvte o něm. Překážky se totiž mají překonávat, ne nechat vyhnít. V neziskovkách panuje dobrá vůle. Pokud se věci řeší včas, předejdete nejen konfliktům a kolapsům, ale můžete odejít s čistým štítem nebo výrazně zvolnit a neohrozit přitom průběh projektu.
I když můžete dát dobré věci jen hodinu měsíčně, má to smysl. Rozhlédněte se po nejbližším okolí. Určitě najdete organizaci, která vaši pomoc ráda přijme. Dobrovolníkem se může stát opravdu každý.
Když chce ajťák pomáhat
V CRM pro neziskovky zůstává dobrovolník dlouho. „Odvíjí se to od délky projektů i od spokojenosti,“ míní ředitelka Petra Joklová. Každému příchozímu se zde hodně věnují a snaží se nabídnout vhodnou práci pro seberozvoj i pečovat o dobré vztahy. Od vzniku spolku prošlo jeho řadami kolem 90 dobrovolníků, v tuto chvíli jich je aktivních 28. Většinou jde o muže, ale v současnosti patří do týmu i tři implementátorky Salesforce.
Specifikum IT projektů spočívá v délce. Za půl roku či rok pomáhající lehce sroste s klientem a do hloubky porozumí problematice jeho neziskovky. Často s organizací souzní. Proto ho práce baví a zůstává s ní v kontaktu dlouho po skončení projektu, třeba i formou dárcovství.
Příběhy dobrovolníků
Martin: dělat, co mě baví a ještě se naučit něco nového
„Teraz si uz nepamätám či mi o CPN hovoril kolega alebo naopak poradil Petre, aby ma oslovila. Dovtedy som nad niečím takým neuvažoval. Rád pomáham ľuďom okolo seba a keď som počul o CPN, zapáčila sa mi ta predstava pomáhat neziskovkám a zároveň robiť to, co ma bavi a učit sa niečo nove. Prišlo mi, že je to niečo, čo už trochu viem, je to v ramci IT, kde sa pohybujem už dlho, a pačila sa mi predstava, ze z pozicie jednej organizacie možem pomoct vela iným neziskovkám v ich misii, tým budem mať väčší impact.“ Martin Krchňák, dobrovolník
Anna: neměla jsem zrovna moc práce…
„Obojí bylo zrovna náhodou. Nastoupila jsem do práce a do projektu ve fázi, kdy jsem neměla moc práce. Viděla jsem, že kolegyně dobrovolničí v CRM pro neziskovky, tak mě to začalo zajímat jak z hlediska neziskovek, tak i jako možnost se naučit Salesforce a sama vést menší projekt. Zeptala jsem se Martina Humpolce, jestli by pro mě neměl nějakou neziskovku, a pak už mi bylo nabídnuto dobrovolničení a první projekt pro Slovenskou neziskovku.“ Anna Nguyen, IT dobrovolnice
Honza: Salesforce jako bakalářka
„Hlavním důvodem byla bakalářská práce. V současnosti stále studuji na Vysokém učení technickém v Brně. Salesforce pro mě byla jednoznačná volba, jelikož obor cloudových databází je momentálně můj favorit. Praxi jsem získal v mé FT práci jako Konzultant a Salesforce Administrator pro zahraniční firmu SUSE Linux, a proto bude práce dobrovolníka pro CRM pro neziskovky další skvělá zkušenost a rozšíření znalostí.“ Jan Pospěch, IT dobrovolník