Téměř zázračný zářijový úklid v CRM
aneb podržte si kontrolu nad daty i chodem organizace
Vracíte se s novým elánem po dovolené a máte v hlavě spoustu plánů. Nejraději byste do toho skočili po hlavě. Proč ne? Protože září je ten správný měsíc na úklid, analýzu a plánování s kolegy. Ukliďte si a dostanete zázemí i plán. Vyzkoušejte magii zářijového úklidu v CRM systému Salesforce.
Vaše data jsou zlatý důl
Zlato musí člověk opracovat a data potřebují správný tvar a úplnost. Nepromeškejte šanci data vyčistit, opravit a zkontrolovat automatické procesy. Rozdělte si jednotlivé úseky mezi sebou v týmu. Až se vrhnete do víru povinností, údržbu snadno přeskočí jiné priority. Když si uděláte čas na úklid teď, v příštích měsících budete sklízet sladké plody pořádku. A to se vyplatí!
Co chybí, co je navíc a co špatně
Začněte analýzou kvality vašich dat.
- Projděte si data: mají správný formát, nebo obsahují chyby, neplatné e-maily či telefonní čísla?
- Máte u dárců všechny kolonky, které chcete, nebo potřebujete něco doplnit?
- Odstraňte duplicity. Dejte si pozor na zdvojené kontakty. E-mail, který dárci přijde dvakrát, ho rozhodně nepotěší. Nadbytečné záznamy odhalíte jednoduše v přehledu nebo použijte specializovanou funkci, která duplikáty rozpozná.
- Párují se platby k dárcům tak, jak mají? Propojení s bankou kontrolujte častěji než jednou ročně. Nikdo se nechce místo vánoční kampaně věnovat řešení špatně přiřazených plateb za půl roku.
- Potřebujete všechna data, která sbíráte, nebo jsou některá už nadbytečná?
- Vyřaďte nebo probuďte „spící” kontakty. V každé neziskovce po čase vznikne skupina dárců nebo dobrovolníků, se kterými už nejste v kontaktu. Nebojte se obnovit spojení, vytvořte si nový list, napište jim nebo zavolejte.
Tři úkoly pro kancelář
Shrnuto a podtrženo: při čištění dat ve vašem CRM jde obvykle o tři úkoly: odstranění duplicit, doplnění chybějících údajů a spuštění validace dat. Když víte, kde vás tlačí bota, můžete začít.
Duplicitní záznamy odstraníte jednoduše: seřaďte si seznam podle jména a podívejte se, kdo se objevil dvakrát a odstraňte duplikát. Zdvojování se dá omezit i pomocí automatické kontroly Duplicate Managementu.Pro kontrolu využijete například telefonní číslo kontaktu.
Trochu práce navíc potřebujete k doplnění kontaktu. Můžete použít veřejně dostupné zdroje, jako LinkedIn nebo firemní stránky, nebo si vytvořit list a požádat dárce o kontrolu a doplnění údajů.
Validace se dá snadno zvládnout díky přednastaveným validačním pravidlům. Věnujte jim pozornost a váš CRM si podrží čistá, přesná a užitečná data. Chybné e-mailové adresy či telefonní čísla nepřináší žádný užitek a obírají vás o čas a náladu. Smažte je.
Znovu a lépe
Popravdě řečeno, úklid dat baví jen mizivé procento lidí. Proto potřebujete předcházet chybám a nedokonalostem v systému. Soustřeďte se na pravidla i lidský faktor. Kvalitní a čistá data pozitivně ovlivní pohodu ve vašem týmu. Zanedbaný CRM naopak získá vašemu fundraisingu image popletené sekretářky. Možná si vysloužíte shovívavý úsměv, ale dobrý pocit během komunikace těžko.
Vylepšete šablony
Víte, jak zabránit hromadění špatných dat? Nejlepší je, když se do vašeho CRM ani nedostanou:
- Nastavte v šablonách jako povinné všechny údaje, které chcete uchovávat.
- Zadávejte údaje v klidu a dvakrát si po sobě přečtěte. Nezkomolili jste jméno nebo jiný údaj na kartě?
- Nastavte povinný formát například u e-mailu nebo telefonního čísla.
- V Duplicate Managementu zajistěte základní kontrolu duplicit.
- Pokud používáte vlastní kategorie, nezapomeňte k nim kontakty důsledně přiřazovat.
Automatizace je váš přítel
Používejte automatizaci, kdykoli můžete. Kde to dává smysl, nastavte výběr z roletky, aby se zamezilo chybným zadáním. To samé platí pro povinný formát e-mailu nebo telefonního čísla. Promyslete si, jaká standardizace se pro vaše kontakty vyplatí – zda je dostatečně konkrétní i obecná. Pak jen stačí data dočistit.
Pokud pracujete s větším objemem dat, naplánujte si čištění jednou měsíčně. Uvidíte, že se taková rutina vyplatí vašemu týmu i dárcům.
S mapou v ruce až do konce roku
Září neleží v polovině roku, přesto se perfektně hodí k restartu, hodnocení dosavadní práce a novému plánování. Aktivity se pomalu rozjíždí a stres z vánočních kampaní a konce roku je ještě v nedohlednu. Připravte se v klidu na poslední čtyři měsíce roku a využijte sílu očištěného CRM:
- Pracujte s reporty. Vyjeďte si reporty, proberte je v týmu. Hledejte lepší cesty k cíli a začleňte nápady, se kterými jste se vrátili z dovolené.
- Použijte reminder. Naplánujte drobné, ale důležité aktivity, a zadejte je do reminderu: typicky půjde o newslettery, vánoční PF, poděkování dárcům či potvrzení o darech.
- Naplánujte kampaně. Krok po kroku projděte kampaně, připravte si časový rozvrh a rozdělte úkoly. Využijte všechny výhody sdílení, které CRM pro týmovou práci nabízí.