Jak fundraising okořenit Vánoci
Advent i Vánoce si s fundraisingem rozumí. CRM systém Salesforce vám pomůže uskutečnit každou kampaň, kterou ve vaší neziskovce vymyslíte.
V neziskovkách si často lámeme hlavu, jak fundraisingovou kampaní trefit hřebík na hlavičku. O adventu a Vánocích to jde ale skoro samo. Když máte k ruce šikovný CRM systém, Salesforce, i v hektickém vánočním čase se dá leccos zvládnout. Připravili jsme pro vás několik nápadů pro tento čas.
Vytáhněte osvědčené recepty
Třeba ten po babičce. Uspořádejte společné pečení nebo prodej cukroví a zapojte vaše dobrovolníky. Pokud jste větší neziskovka, můžete z této kampaně udělat zážitkovou akci pro zaměstnance a společně strávit den s rukama v mouce. O hotové pečivo můžete také požádat své pečenímilovné podporovatele nebo oslovit místní cukrářství a navrhnout sponzorský dar v podobě cukroví. Cukrovinky snadno prodáte při rozsvěcení vánočního stromu, na adventních trzích nebo při vánoční besídce místní školy.
Pokud vaše neziskovka pracuje v místní komunitě, kde se dobře znáte, zorganizujte výměnu už napečeného cukroví. Každý účastník odejde domů s krabicí, do které si vybral různé druhy cukroví. A to se v Čechách počítá.
Uvařte teplou, vydatnou polévku nebo voňavý svařák
Během adventu probíhá mnoho komunitních a školních akcí, kde si můžete zamluvit “štafl” a nabízet dýňovou polévku nebo horkou gulášovou, voňavý svařák či džus. Zahřát se potřebuje každý, zvlášť když se akce koná venku! Na vaření polévky i svařeného nápoje se jistě najdou ochotní pomocníci mezi vašimi dobrovolníky. Navíc pro ně můžete ještě v listopadu uspořádat akci s ochutnávkou, kde se pobavíte a zároveň vyladíte receptury.
Čelenku na hlavu a ven
V Čechách roste obliba maratonů a dalších „-tonů“, tak proč toho nevyužít pro dobrou věc. Využijte znalosti místní krajiny a zajímavých míst regionu. Pokud se vaše organizace pohybuje ve vyšších polohách, nabízí se uspořádání triatlonu na sněhu, ať už se seriózními nebo žertovnými disciplínami. Na jižní Moravě s klidným svědomím zařaďte klasický běh či cyklistiku. “Vánoční triatlon k jesličkám a zpět” si i tak své sportovce najde.
Vyprávějte příběh
Skutečný dárek Člověka v tísni, Ježíškova vnoučata nebo Nocleženka fungují. To proto, že vypráví příběh. Vyprávějte ho také. Velkou výhodu získáte, pokud působíte na lokální úrovni a pomáháte konkrétním lidem. Lidé totiž rádi přispějí, když vědí komu. Kampaň ovšem potřebuje silný příběh a zřetelný účel a jasnou výzvu k akci. Nezapomeňte průběžně informovat o průběhu kampaně, darech a dárcích.
Získejte dvakrát tolik
I u nás se už objevují programy pro násobení dobročinných darů, zejména ve větších firmách. Princip je zřejmý: mezi zaměstnanci se vybere částka na jistý účel a vedení firmy ji x-násobí. Při přípravě kampaně myslete nejen na management společnosti, ale také na zaměstnance.
Jestliže podnik takový program nemá, nebojte se ho navrhnout. Jde o standardní způsob spolupráce komerčního a neziskového sektoru a mnohým ředitelům či PR manažerům bude sympatický.