TOP 5 mýtů o Salesforce CRM: neumí fundraising a neseženete podporu
„Salesforce CRM se pro neziskové organizace vůbec nehodí, vždyť nemá fundraising ani péči o dárce.“ Už jste to slyšeli? My ano. A tak jsme se ponořili do internetových vod a ulovili pět mýtů o neziskovém CRM systému, které pěkně proklepneme. Pravda – polopravda – nesmysl? Podíváme se na naše úlovky zblízka a zkusíme najít za fámami alespoň zrnko pravdy. Pojďte na to s námi.
# 1: Salesforce se vám nehodí, protože ho postavili pro byznys
Je pravda, že Salesforce začal v roce 1999 jako softwarový balík, respektive ekosystém zaměřený na řízení vztahů se zákazníky v komerční oblasti. Popularitu získal díky špičkové kvalitě produktů a určitě také proto, že se soustředil na řešení potřeb zákazníků.
Tyto dvě charakteristiky z něj udělaly jedničku nezisku poté, co společnost vstoupila do našeho sektoru. Firma nabízí předkonfigurovaná řešení na platformě Salesforce Nonprofit Cloud i další rozšíření typu Nonprofit Success Pack (v našich vodách doporučujeme F-Pack). Instantní neziskový CRM si můžete libovolně rozšířit, přizpůsobit či integrovat s různými aplikacemi tak, aby vyhovoval vašim specifickým potřebám.
Hodí se pro každého. To je asi důvodem, proč systém využívá nadnárodní organizace Greenpeace i lokální sociální služba Agapo. Kromě klasické péče o dárce si poradí i s nadační agendou, což vám potvrdí třeba Nadace České spořitelny.
Platforma skutečně vznikla původně pro komerční sféru, od té doby ale už uplynul nejeden vývojářův pátek a za Salesforce for Nonprofits mluví odvedená práce.
Verdikt: polopravda.
# 2: Tento systém nemá žádný fundraising
Salesforce pro neziskovky se na hlavní produktové stránce představuje slovy: „Nonprofit Cloud is the foundation of Salesforce for Nonprofits. Nonprofit Cloud brings a nonprofit CRM, fundraising, programs, marketing engagement, and outcomes together in a single product.“ (https://www.salesforce.org/nonprofit/)
Ještě jednou hezky česky: platforma umí nejen fundraising včetně kampaní, ale i veškerou komunikaci, e-mailing, nadační agendu, kompletní péči o dárce a spoustu dalších věcí. Pro česko-slovenské prostředí dokonce existuje F-Pack, který vychází ze specifik našeho prostředí, a stačí ho jen nainstalovat na základní platformu.
Nezjistili jsme, jak tato fáma mohla vzniknout. Příslušné informace lze ověřit přímo na homepage produktu.
Verdikt: nesmysl.
# 3: Sami ho nezvládnete a dobrých konzultantů je pomálu
V českém prostředí máme zkušené IT odborníky, kteří vám se Salesforce pomohou. Například CRM pro neziskovky se platformě věnují po všech stránkách více než 10 let.
S platformou se uživatel může naučit pracovat sám. Salesforce na to dokonce pamatuje a umožňuje uživatelům učit se na Trailheadu, sdílet zkušenosti a konzultovat na uživatelském fóru nebo experimentovat na pískovišti.
Pokud si na to sami netroufáte, nic se neděje. Salesforcem vás prostě někdo provede. Domluvíte si implementaci, školení nebo konzultaci a ušetříte čas.
Těžko soudit, zda si právě vy poradíte s CRM bez konzultanta. Jisté ale je, že i v české kotlině jsou dobří konzultanti, školitelé a vývojáři Salesforce. Můžete využít jejich služeb a ušetřit čas a energii.
Verdikt: polopravda.
# 4: Počet licencí zdarma limituje růst organizace a za peníze se vám systém už nevyplatí
Platforma poskytuje systém zdarma v základním rozsahu a s deseti licencemi. Software ale může za poplatek užívat libovolný počet dalších uživatelů. Nemálo malých a středně velkých neziskovek si vystačí s licencemi zdarma, protože přístup obvykle nepotřebují všichni vaši zaměstnanci. Při větším administrativním vytížení organizace se pak vyplatí licence přikoupit. Investice se brzy vrátí díky sdílení informací napříč týmem či odděleními. Ušetříte čas, energii a chyby a to se počítá.
Říká se, že kvalita není zadarmo. U Salesforce pro neziskovky to platí jen částečně. Něco zaplatíte, oproti byznysovému světu se ale neziskovky pohybují v nízkých číslech. Cena se odvíjí od robustnosti systému a vy určujete, co potřebujete, a co už ne. Zda se vám další licence nebo rozšíření vyplatí, můžete posoudit sami, například na základě zkušeností vám podobných organizací.
Potřeba většího počtu licencí rozhodně není problémem při růstu neziskovky. Stačí je prostě přikoupit. Za pokročilý systém si připlatíte, nejde ale o horentní částky a ušetřený čas a energie se vám mnohonásobně vrátí. Nesetkali jsme se s případem, kdy by otázka licencí omezovala růst organizace.
Verdikt: nesmysl.
# 5: Problém je, že Salesforce je globální platforma a musíte ji obtížně vybudovat po svém
Genialita systému spočívá v tom, že nic budovat nemusíte a podle vaší velikosti a zaměření si navolíte moduly, které ke své práci potřebujete. Je jedno, jestli učíte ghanské děti číst a psát, vedete nadaci pro samoživitelky v Kanadě, nebo provozujete domov seniorů na českém venkově.
Ohromnou výhodou globální platformy je IT podpora a hromada zkušeností, které vám žádný in-house systém ani regionální software nikdy nemohou zajistit. Narazíte na problém? Je velmi pravděpodobné, že ho už řešil někdo před vámi, a často stačí jen využít fóra či Trailheadu. S banalitami se tedy nemusíte obracet na podporu, ale stačí zagooglit.
Je výhodou, že se Salesforce stal globální platformou, která zajišťuje dlouhodobou podporu. Nebudujete, ale volíte a přizpůsobujete. A to šetří čas, nervy i peníze. Na společný základ si nainstalujete to, co skutečně potřebujete, a váš systém udržují a vyvíjí špičkoví specialisté. Díky globální platformě navíc snadno integrujete s externími aplikacemi, například e-mailingy. Údajné nevýhody jsou ve skutečnosti výhodami systému.
Verdikt: nesmysl.
Narazili jste na další mýty o Salesforce? Napište nám na office@crmproneziskovky.cz.